Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Kenali jenis kambing hinggalah fakta menarik tentang kambing

 



Kambing adalah haiwan terawal yang dibiakkan oleh manusia.

Analisis genetik terkini mengesahkan bukti arkeologi bahawa kambing padang pasir Bezoar of Zagros dianggap sebagai asal usul hampir semua kambing peliharaan masa kini.

Petani zaman Neolitik mula mengembala kambing liar terutamanya untuk akses mudah kepada susu dan daging, serta tahi yang digunakan sebagai bahan bakar, tulang, rambut dan bahan tambahan untuk pakaian, bangunan dan alatan. Sisa-sisa kambing lembu sejak 10,000 tahun telah ditemui di Ganj Dareh, Iran. Rangka kambing boleh ditemui dalam kesan penyelidikan arkeologi di Jericho, Choga Mami Djeitun dan Çayönü, membuktikan bahawa penternakan kambing di Asia Barat wujud antara 8000 dan 9000 tahun dahulu.

Kajian tentang bukti DNA berdalilkan 10,000 tahun yang lalu sebagai tahun ternakan pertama kali muncul.

Dari segi sejarah, kulit kambing digunakan sebagai bekas air dan minuman keras dalam perjalanan dan pengangkutan minuman keras yang diperdagangkan. Kulit kambing juga digunakan untuk membuat parchment. (Sumber: Wikipedia)


Jenis Kambing Yang Popular

Berikut adalah 12 jenis kambing yang popular secara umum :

1. Alpine


Kambing ini berasal dari Pergunungan Alps Perancis, dan boleh hidup subur dalam hampir semua iklim. Mereka adalah pengeluar susu teratas, dengan kambing teratas menghasilkan sehingga dua gelen sehari. 

Disebabkan ini, jumlah susu yang mereka hasilkan, kambing ini mempunyai keperluan nutrisi yang tinggi dan pemakanan mereka mesti dipantau dengan teliti.


Kambing Alpine ialah sejenis kambing liar yang hidup di pergunungan Alps. Sebagai kambing dari habitat yang melampau, kambing ini mempunyai keupayaan untuk menghasilkan susu yang tidak kurang baiknya berbanding kambing tenusu lain.


2. La Mancha


Kambing Lamacha terkenal dengan ciri fizikalnya, ia hampir tidak mempunyai telinga. Ciri-cirinya yang unik menjadikan kambing ini turut menjadi pertandingan di Amerika Syarikat.

Panjang cuping telinga kambing lamacha hanya 2 hingga 5 sentimeter. Lebih pendek, kambing ini mempunyai nilai jualan yang lebih mahal.

Cuping telinga kambing lamacha hampir tidak mempunyai tulang rawan.

Namun, asalkan anda tahu baka kambing Lamacha juga mempunyai produktiviti susu yang baik. Kambing ini telah direkodkan telah menggunakan susunya sejak abad ke-16.

Kambing Lamancha di Amerika Syarikat dipanggil Lamancha Amerika.

Salah satu kelebihan besar baka ini ialah mereka boleh diperah selama dua tahun tanpa sebarang masalah. Mereka biasanya santai, bekerjasama dan teguh.

3. Anglo Nubian



Kambing Anglo Nubian ialah sejenis kambing kacukan yang diperoleh daripada kambing British tempatan dengan kambing jantan India Afrika. Kambing ini mula diusahakan di England tetapi kini nampaknya semakin popular dan tersebar ke seluruh dunia.

Kambing Anglo Nubian mudah dikenali dengan telinganya yang panjang dan terkulai dan muncung "hidung Rom" yang cembung. Oleh kerana baka kambing ini adalah warisan Timur Tengah, mereka boleh berkembang maju dalam iklim yang lebih panas daripada kambing tenusu lain, dan mereka mempunyai musim pembiakan yang lebih lama.

Walaupun mereka tidak menghasilkan susu sebanyak setiap kambing seperti baka lain, susu kambing nubian mempunyai kandungan lemak yang sangat tinggi. Selain itu, kambing ini juga diternak untuk daging sahaja, atau untuk daging dan susu.

4. Saanen



Kambing Saanen adalah kambing yang berasal dari lembah Saanen, barat Switzerland. Ia adalah salah satu baka kambing terbesar di Switzerland dan merupakan pengeluar susu kambing yang terkenal.

Kambing ini sukar berkembang di kawasan tropika kerana sensitivitinya terhadap matahari. Oleh itu kambing jenis ini disilang semula dengan jenis kambing lain yang lebih tahan cuaca tropika dan masih diberi nama kambing Saanen.

Kambing Saanen ialah baka tenusu terbesar kambing, dan kedua selepas kambing Alpine dalam pengeluaran susu.

Kambing ini berbulu putih pendek dan telinga tegak. Dia juga popular kerana perangainya yang mudah mesra.


5. Boer


Haiwan yang berasal dari Afrika Selatan ini mempunyai ciri-ciri istimewa yang memudahkan ia dikenali. Berbeza dengan kambing pada umumnya, kambing Boer mempunyai badan yang lebar, berbulu panjang dan putih. Selain itu, kakinya agak pendek, hidungnya cembung, telinganya panjang menjuntai ke bawah, kepala berwarna coklat kemerahan atau coklat muda hingga coklat gelap. Sesetengah kambing Boer mempunyai jalur putih di muka mereka. Kulitnya berwarna coklat yang melindunginya daripada kanser kulit akibat cahaya matahari langsung. Kambing ni memang suka berjemur di siang hari.


Kambing Boer juga dipanggil kambing daging sebenar, kerana pertumbuhannya yang sangat cepat. Pada usia lima hingga enam bulan, berat kambing ini boleh mencapai 35-45 kg. Berbanding kambing tempatan, peratusan daging dalam bangkai kambing Boer jauh lebih tinggi iaitu mencecah 40% - 50% daripada berat badannya. Jadi tidak keterlaluan jika ramai penternak berminat untuk mengusahakannya.


6. Spanish




Kambing Sepanish, juga dipanggil kambing berus atau kambing semak, berasal dari Sepanyol melalui Mexico ke Amerika Syarikat. Kini jenis pembersihan daging dan berus didapati secara meluas di Amerika Syarikat. Di Tenggara dan di tempat lain, mereka biasanya dirujuk sebagai "kayu" (Florida), "berus" atau "briar" (North Carolina, Carolina Selatan), "bukit" (Virginia), dan "scrub" (pennsylvania pertengahan barat) kambing . . Sehingga baru-baru ini, kambing ini dipelihara terutamanya untuk membersihkan rumpai dan spesies tumbuhan lain yang tidak diingini dari padang rumput.


Kambing Sepanyol mempunyai keupayaan untuk membiak di luar musim, dan merupakan renjer yang sangat baik kerana ambing dan putingnya yang kecil. Di samping itu, kambing Sepanyol sangat tahan lasak, mampu bertahan dan berkembang maju di bawah keadaan agro-iklim yang buruk, dengan input pengurusan yang terhad. Dalam kumpulan umum yang dipanggil "kambing Sepanyol", terdapat yang berasal dari Sepanyol tulen, tetapi istilah ini telah digunakan untuk mewakili campuran semua genotip yang diperkenalkan ke kawasan itu. Terdapat penyerapan jelas susu Angora dan darah dalam kebanyakan lembu "Sepanyol", tetapi tiada percubaan teratur pernah dibuat untuk menggunakannya untuk pengeluaran susu atau mohair.


Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, peningkatan permintaan untuk daging kambing telah menumpukan penyelidikan terhadap kualiti kambing Sepanyol sebagai kambing daging. Kambing Sepanyol telah menunjukkan ketahanan yang sangat baik dan telah menunjukkan diri mereka sebagai kambing input rendah berbanding baka daging lain. Beberapa pengeluar kambing Sepanyol di Texas telah memilih secara intensif untuk meningkatkan pengeluaran daging mereka sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Daripada maklumat yang diperoleh daripada pengeluar ini, kambing Sepanyol yang "terpilih" nampaknya jauh lebih baik daripada kambing Sepanyol biasa yang digunakan terutamanya untuk menternak padang rumput.


7. Kiko



Kiko ialah baka kambing yang berasal dari New Zealand. Kiko berasal daripada perkataan Māori untuk daging. Baka Kiko telah dibangunkan pada tahun 1980-an oleh Garrick dan Anne Batten, yang melintasi kambing liar tempatan dengan kambing tenusu import dari baka Anglo-Nubian, Saanen, dan Toggenburg. Matlamat tunggal program pembiakan adalah kadar pertumbuhan pesat dan keupayaan untuk bertahan dalam keadaan ragut pergunungan New Zealand.

Kambing yang satu ini mempunyai perwatakan yang sangat kuat dan tabah. Mereka mampu bertahan dan mencapai berat badan yang besar walaupun hidup dalam keadaan yang kurang menguntungkan makanan ternakan.

Walaupun tanpa makanan tambahan, anak-anak Kiko boleh membesar dengan sempurna. Mereka boleh menangkap berat badan ideal mereka hanya dengan kualiti makanan yang sihat.

Kambing ini juga mempunyai keupayaan untuk melahirkan anak tanpa bantuan manusia. Mereka mampu mengatasi masalah berkaitan kelahiran dan boleh bertindak secara bebas.

Kiko juga mampu mengandung dan melahirkan anak dalam keadaan yang tidak kondusif langsung, malah dari segi menjaga anak-anaknya. Pendek kata, ketahanan dan daya hidup mereka agak baik.


8. Miotonik




Ini adalah satu-satunya baka kambing yang berasal dari Amerika Syarikat dan ia juga dikenali sebagai kambing pengsan. Istilah pengsan berasal daripada kecenderungan kambing untuk menjadi kaku atau tegang apabila terkejut atau teruja, disebabkan oleh keadaan genetik yang dipanggil myotonia congenita. Kekakuan otot boleh menyebabkan kambing membeku di tempatnya selama kira-kira 10 hingga 20 saat dan, kadang-kadang, jatuh.




Walaupun ia diklasifikasikan sebagai kambing daging, ramai pemilik kawasan memeliharanya sebagai haiwan peliharaan kerana sifat jinak dan cara menghiburkannya. Mereka datang dalam pelbagai warna dan bulu panjang .


9. Pygmy



Kambing pygmy ialah haiwan domestik yang berasal dari lembah Cameroon di Afrika Barat. Kebanyakan kambing kerdil tinggal di tanah pertanian dalam masyarakat sekitar, tetapi ada yang hidup di alam liar, seperti lereng bukit dan dataran.

Pada tahun 1950, kambing pygmy telah diimport ke Amerika Syarikat untuk tujuan penyelidikan dan pembangunan. Kerana ia mempunyai rupa yang unik dan menarik perhatian ramai, orang ramai mula menternak kambing pygmy.

Kambing Pygmy sering dipanggil kambing kerdil kerana saiz badannya yang sangat kecil jika dibandingkan dengan jenis kambing biasa. Kambing ini hanya boleh membesar sehingga ketinggian maksimum 58 cm.

Berat badan kambing pygmy jantan berkisar antara 27-39 kg, manakala untuk betina hanya 23-34 kg. Seperti haiwan kerdil yang lain, kambing kerdil mempunyai kuku seperti anjing dan kuku embun. Tanduk kambing ini akan keluar dengan usia.

Kambing kerdil betina mula membiak pada akhir musim luruh atau musim sejuk selepas mencapai kematangan seksual pada usia satu tahun. Tempoh kehamilan untuk kambing pygmy berlangsung kira-kira 150 hari.

Kambing ini akan melahirkan anak mereka pada musim bunga atau musim panas. Dalam satu pembiakan, kambing pygmy menghasilkan satu hingga dua anak seberat 0.9 hingga 2 kg.


10. Kambing Kerdil Nigeria



Kambing kerdil Nigeria adalah spesies kambing kecil dari baka kambing kerdil Afrika Barat seperti Kambing Pigmi Amerika.

Baka Amerika telah dibangunkan khusus untuk menjadi kambing tenusu kecil berskala kecil. Ia mempunyai perkadaran yang sama dengan baka kambing tenusu yang lebih besar tetapi lebih kecil. Popular dengan ciri-ciri saiznya yang kecil, penyelenggaraan mudah, tanda berwarna-warni, lembut, mesra, pintar dan personaliti suka bermain, ia adalah kegemaran sebagai haiwan ternakan kecil serta haiwan peneman.

Kambing susu kecil ini mempunyai personaliti yang luar biasa! Mereka berkadar dengan baka yang lebih besar, hanya kira-kira 2 kaki dan 75 paun. Kambing ini juga lembut dan suka bermain, jadi haiwan ternakan pun boleh dikendalikan dengan mudah.

Mereka dikenali untuk membuat haiwan peliharaan yang hebat dan haiwan projek yang sempurna untuk kanak-kanak kecil.


11. Angora



Kambing Angora, walaupun berbulu, adalah baka kambing dan tidak berkait rapat dengan biri-biri.

Kambing Angora (Bahasa Turki: Ankara keçisi) ialah baka kambing ternakan dari Ankara, Turki. Kambing Angora menghasilkan serat berkilat yang dikenali sebagai mohair.

Kambing Angora menghasilkan mohair, yang sering digunakan dalam membuat baju sejuk, tudung dan pakaian lain. Kambing ini memerlukan sedikit perlindungan tambahan daripada cuaca kerana ia boleh menjadi hipotermia jika rambut panjangnya basah dalam hujan atau salji yang sejuk.

Kambing angora lebih mudah terdedah kepada parasit luar (ektoparasit) daripada haiwan yang serupa, kerana bulunya lebih padat. Kambing angora tidak boleh melahirkan terlalu ramai anak, kambing jenis ini juga tidak sekuat kambing umumnya, malah cenderung sangat lemah ketika baru dilahirkan. Kambing Angora juga mempunyai keperluan nutrisi yang tinggi kerana pertumbuhan rambut yang cepat. Pemakanan berkualiti rendah akan mengehadkan perkembangan mohair.


12. Kashmir



Kambing Kashmir bersaiz sederhana. Badannya kelihatan besar di bahagian perut kerana dilitupi bulu yang agak tebal. Purata ketinggian badan kambing ini adalah sekitar 65 – 80 cm. Beratnya mencapai 60 kg untuk lelaki dewasa dan 40 kg untuk wanita dewasa.


Kambing jenis ini mempunyai tanduk yang lebih panjang daripada kambing kacang. Telinga mereka pendek, berbentuk corong dan berdiri tegak atau mengiring. Badan kambing itu ditutup sepenuhnya dengan bulu.


Kambing ini umumnya berwarna putih, tetapi ada kemungkinan juga ada yang dilahirkan dengan warna hitam, kelabu dan coklat. Mereka tumbuh dua lapisan bulu iaitu bahagian atas dan bahagian dalam.


Bulu yang menutupi badan kambing itu sangat licin seperti sutera. Bahagian dalam dipanggil pashmina dan mempunyai tekstur yang lebih lembut. Bulu kambing mempunyai nilai jualan yang sangat tinggi dan merupakan komoditi yang penting.


Kambing ini tinggal di kawasan sekitar Himalaya. Bulu yang tebal itu benar-benar berfungsi untuk melindungi badan kambing daripada cuaca melampau yang kadangkala boleh jatuh sehingga minus 30 darjah.


Kambing Kashmir mempunyai banyak baka yang juga mampu menghasilkan fabrik berkualiti tinggi. Antara lain ialah:


1. Kambing Kashmir Australia

Kambing ini berasal dari Australia barat dan utara.

2. Kambing Kashmiri Changthangi

Kambing yang satu ini berasal dari China, Tibet, Myanmar dan sekitarnya.

3. Kambing Kashmir Mongolia

Kambing ini bertujuan untuk beberapa fungsi seperti menghasilkan pashmina, daging dan susu.

Itulah serba sedikit maklumat tentang kambing Kashmir yang perlu anda ketahui. Kambing yang satu ini sangat berjasa dalam menyediakan fabrik yang baik dan berkualiti. Oleh itu, haiwan ini harus sentiasa dilindungi dan dijaga dengan baik.


Fakta Kambing


Berikut adalah fakta tentang kambing yang perlu anda ketahui!


  • Kambing adalah salah satu haiwan pertama yang dijinakkan oleh manusia dan digembalakan lebih 9,000 tahun dahulu.
  • Daging kambing adalah daging per kapita yang paling banyak digunakan di seluruh dunia.
  • Kambing boleh diajar namanya dan datang apabila dipanggil.
  • Jangka hayat kambing adalah sama seperti anjing.
  • Kambing mempunyai tempoh kehamilan (kehamilan) selama lima bulan dan purata kadar kelahiran kambing ialah 2.2 ekor setiap tahun.
  • Anak kambing (kanak-kanak) berdiri dan mengambil langkah pertama mereka dalam beberapa minit selepas dilahirkan.
  • Setiap anak mempunyai panggilan yang unik, dan bersama-sama dengan bau mereka, itulah cara ibu kambing mengenali mereka sejak lahir, bukan melalui penglihatan.
  • Bertentangan dengan stereotaip dominan kambing makan apa-apa, mereka sebenarnya adalah pemakan yang sangat cerewet. Mereka mempunyai bibir yang sangat sensitif, yang mereka gunakan untuk mencari makanan yang bersih dan lazat. Mereka selalunya akan menolak untuk makan jerami yang telah dipijak atau terbaring selama sehari.
  • Kambing adalah haiwan ternakan dan akan menjadi stress jika dipelihara tanpa peneman kambing. Jadi, tidak sihat bagi seekor kambing jika sesebuah keluarga hanya mempunyai seekor sebagai haiwan peliharaan.
  • Kambing, sebagai haiwan gunung, sangat pandai memanjat; mereka telah diketahui memanjat ke puncak pokok atau pun empangan.
  • Kambing (seperti kebanyakan haiwan berkuku) mempunyai murid segi empat tepat. Ini memberikan mereka 320 hingga 340 darjah penglihatan (berbanding manusia yang hanya 160-210) dari persekitaran mereka tanpa perlu bergerak dan mereka dianggap mempunyai penglihatan malam yang sangat baik.
  • Kambing adalah pengumpul, bukan penggembala. Malah, adalah tidak wajar untuk meragut kambing di atas rumput dan meningkatkan peluang mereka untuk mengambil parasit berbahaya. Di habitat semula jadi mereka, mereka berkeliaran di puncak gunung dan mencapai setinggi yang mereka boleh untuk merebut cebisan makanan terpilih di sekeliling mereka.
  • Kambing mempunyai empat "perut". Makanan mereka bergerak pertama ke dalam rumen (dari mana ia secara berkala dimuntahkan untuk lebih banyak "makanan mengunyah"), kemudian ke retikulum, kemudian ke omasum, dan akhirnya ke abomasum (yang paling hampir menyerupai perut manusia yang lebih sensitif).
  • Sendawa kambing! Ini disebabkan oleh peranan rumen mereka. Rumen, yang dalam kambing dewasa memegang empat hingga lima gelen bahan tumbuhan, memecahkan selulosa dan bertindak sebagai bekas penapaian. Sudah tentu, penapaian menghasilkan gas, dan gas ini keluar dalam bentuk sendawa yang kuat dan sihat.



Khasiat Daging Kambing

Daging kambing adalah sumber nutrien yang baik, termasuk protein, zat besi, vitamin B12, zink dan kalium. Ia juga rendah jumlah lemak dan lemak tepu berbanding dengan bentuk daging merah yang lain.

Satu hidangan 3 auns (85 gram) kambing yang dimasak mengandungi:

  • Kalori: 122
  • Protein: 23 gram
  • Lemak: 2.6 gram
  • Lemak tepu: 0.8 gram
  • Karbohidrat: 0 gram
  • Gula: 0 gram
  • Serat: 0 gram
  • Riboflavin: 30% daripada Nilai Harian (DV)
  • Besi: 18% daripada DV
  • Vitamin B12: 17% daripada DV
  • zink: 30% daripada DV
  • Kalium: 10% daripada DV

Daging kambing juga merupakan sumber protein yang penting untuk pertumbuhan dan pembaikan tisu dan otot.

Menarik bukan, mengetahui lebih lanjut tentang jenis kambing dan faktanya? Semoga segala perbincangan di atas dapat menambah wawasan anda.

Posting Komentar untuk "Kenali jenis kambing hinggalah fakta menarik tentang kambing"