Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Pembinaan kandang kambing yang ideal



Dalam penanaman kambing, sangkar merupakan faktor penting untuk keselamatan, keselamatan, keselesaan dan proses pengeluaran kambing itu sendiri. Terdapat banyak fungsi sangkar dalam menternak kambing, selain sebagai tempat berteduh daripada gangguan panas dan hujan, dan mengelakkan serangan penyakit.Jadi, sangkar kambing yang ideal diperlukan dalam penternakan kambing. Menentukan sangkar juga merupakan langkah pertama dalam prosedur yang betul untuk menternak kambing. Kerana dalam langkah pertama menternak kambing, apa yang perlu disediakan ialah menjadikan kandang sebagai tempat hidup kambing dan ia akan berakhir pada musim menuai.


Sesuai dengan fungsinya, kandang mesti menjamin ternakan selesa dan boleh hidup sihat. Kandang juga perlu memenuhi syarat supaya tidak mengganggu persekitaran terutamanya masyarakat sekeliling. Oleh itu, kandang kambing perlu dirancang untuk memenuhi keperluan seperti berikut.


1. Sangkar dibuat di kawasan yang agak tinggi daripada kawasan sekeliling, tidak lembab, dan jauh dari bunyi bising.

2. Aliran / peredaran udara segar dan elakkan aliran udara yang kuat.

3. Matahari pagi boleh bebas masuk dan keluar dari sangkar, tetapi pada siang hari ia tidak sampai ke sangkar.

4. Agak jauh dari lokasi perumahan dan masyarakat juga tidak merasa terganggu. Bagi kategori syarikat, ia bergantung kepada persetujuan bersama masyarakat setempat.

5. Disyorkan lokasi yang jauh dari sumber air yang digunakan oleh masyarakat sekitar. Ini dilakukan supaya najis kambing tidak tercemar, sama ada secara langsung atau melalui rembesan. 

6. Cuba jauhkan lokasi kandang dari tempat yang sesak seperti jalan raya, pasar, dan kilang supaya kambing tidak mudah stress.

7. Arah membina sangkar tunggal hendaklah menghadap ke timur, manakala dalam penggunaan sangkar berkembar pula menghadap utara-selatan.


Saiz Sangkar Kambing yang ideal



Sebelum membuat sangkar, apa yang perlu difikirkan ialah apakah matlamat kita untuk menternak kambing. Terdapat 3 jenis perniagaan ternakan kambing yang biasa dijalankan oleh penternak iaitu:

  • Penanaman
  • menggemukkan
  • Kambing tenusu

Keperluan minimum untuk kandang kambing yang baik adalah bersih, mempunyai cahaya matahari yang cukup, tidak panas (teduh), dan penempatan minimum kandang adalah lebih kurang 5 meter dari rumah. Ini mengelakkan bau hanyir yang tidak menyenangkan bercampur dengan air kencing kambing yang boleh menjejaskan kesihatan ternakan, penternak dan masyarakat sekeliling. Memilih bahan untuk kandang model pentas, buluh boleh digunakan sebagai tiang utama; kayu berukuran 5x7 cm digunakan untuk menyokong lantai pentas; kayu berukuran 4 x 6 cm sebagai penghubung antara tiang dan alas bumbung.


Berikut adalah saiz sangkar yang ideal :

1. Sangkar Penanaman

  • Sangkar induk + dua anak: 120 cm x 120 cm / kepala
  • Sangkar induk (kedua-dua bunting dan tidak bunting) untuk 1 ekor: 100 cm x 125 cm.
  • Anak-anak ternakan sangkar yang telah disapih untuk satu ekor: 100 cm x 125 cm
  • Sangkar lelaki setiap ekor ialah: 110 cm x 125 cm

2. Sangkar Penggemuk dan Kambing Tenusu

Untuk menyokong penggemukan atau kambing tenusu, model pentas adalah sangkar yang sesuai. Sangkar model ini dapat mengoptimumkan kebersihan dan kesihatan ternakan. Kawalan penyakit akan lebih mudah kerana najis/najis pepejal dan air kencing tidak akan melekat di lantai sangkar.

  • Lebar sangkar minimum 120 cm, panjang 150 cm setiap kepala
  • Ketinggian pentas 70 cm

Ketinggian lantai sangkar ke bumbung adalah kira-kira 180 cm di hadapan dan 160 cm di belakang, jadi kecerunan bumbung adalah kira-kira 20 cm untuk memastikan kelancaran turunnya air hujan dan embun.

Dalam membuat lantai bawah sangkar, dinasihatkan menggunakan simen konkrit untuk memudahkan pembersihan najis kambing.

Posting Komentar untuk "Pembinaan kandang kambing yang ideal"